Hoe werkt SEO? Een praktisch overzicht.

Hoe werkt SEO? Een praktisch overzicht.

Search Engine Optimization (SEO) is een cruciaal onderdeel van jouw online strategie. Ontdek in deze post wat het juist is.

1. Wat is SEO?

Een definitie

First things first, wat is SEO nu juist? Wel, het is een combinatie van methodes met als doel jouw website zo hoog mogelijk te laten verschijnen in de lijst van organische zoekresultaten. Organisch, want zoekmachines zoals Google verwerken regelmatig informatie op en omtrent jouw website (en die van jouw concurrenten) en matcht die aan de zoekopdracht van de internetgebruiker. Klikt een gebruiker in deze lijst door tot op jouw pagina, dan kost dit je geen geld. Hierin verschilt zoekmachine optimalisatie van zoekmachine adverteren, ook wel Search Engine Advertising (SEA) genoemd. Daar lees je hieronder wat meer over.

SEO, SEA, PPC, SEM, SMM, ... SOS!

De kans is groot dat je elk van deze afkortingen al eens zag passeren. En hier zijn ze nog eens, maar dan helder samengevat zodat je in de toekomst niet meer hoeft te twijfelen!

Bij zoekmachine adverteren (SEA) betaal je per klik, waardoor de term Pay-Per-Click (PPC) ook heel vaak in dezelfde adem wordt genoemd. Alleen is het PPC-model niet exclusief voor zoekmachines, want ook andere advertentieplatformen bieden dit aan. Denk maar aan adverteren op sociale media, wat onder de koepel social media marketing (SMM) valt. En dan hoor je soms ook nog Search Engine Marketing (SEM), wat de overkoepelende term is voor SEO en SEA.

De marketing tactics van hierboven zijn niet per sé of-of en heel dikwijls en-en. Zo leveren SEA-campagnes extra inzichten op rond zoekgedrag van jouw doelgroep, die je kan gebruiken voor jouw SEO-aanpak. Vooraf een gerichte online strategie opstellen, zal duidelijk maken waar je moet op inzetten, met het budget die voorhanden is.

2. Hoe werken zoekmachines?

Zoekmachines houden rekening met een grote lijst aan factoren om de rangschikking van jouw pagina's voor een bepaalde zoekopdracht te bepalen en dat gaat verder dan alleen maar wat er op jouw website staat. Ze doen dit door een continue proces van 'crawlen' en indexeren.

Crawlen en indexeren

Search Engines zoals Google maken gebruik van zoekrobots om non-stop informatie van en over webpagina's te verzamelen. Die verzamelde informatie wordt als kopie opgeslagen in de gigantische netwerkinfrastructuren van zoekmachines. Deze zoekrobots zijn ook bekend als 'spiders' en vandaar dat het verzamelen van gegevens ook wel 'crawlen' wordt genoemd. Maar de opgeslagen gegevens wordt niet zomaar weggeschreven als kopie. De crawlers analyzeren de pagina en proberen te begrijpen waarover deze gaat. Ze doen dit door tekst, afbeeldingen en video's en nog een hele reeks andere elementen te interpreteren. Als het allemaal duidelijk is voor de zoekrobots, dan wordt de pagina geindexeerd.

Je ziet dat het belang van SEO hier al begint door te schijnen. Je hebt er alle baat bij dat de crawlers jouw website kunnen vinden, analyseren en juist indexeren.

Zoekresultaten voorschotelen

Dus wanneer iemand uit jouw doelgroep opzoek gaat naar jouw product of dienst, dan is dit geen 'real-time scan' van het internet. Er wordt een zoekalgoritme losgelaten op de index van de zoekmachine. Dit algoritme probeert voor de zoekopdracht van de gebruiker de meest relevante, nuttige en betrouwbare resultaten op te leveren. De resultaten worden vervolgens op basis van een aantal ranking factoren in een lijst op volgorde gegoten: de 'Search Engine Results Page' of SERP. Een hele boterham dus, voor wat voor de meeste mensen als 'even Googlen' wordt ervaren. Daar komt nog bij dat het algoritme voortdurend evolueert om de gebruikers van steeds betere resultaten te voorzien. Gebruikers die opzoek gaan op verschillende manieren (tekst, voice, via afbeelding, etc.), via verschillende technologieën.

Het zoekmachine-landschap

Wanneer het over zoekmachines gaat, denkt een groot aantal mensen meteen aan Google. Begrijpelijk, want Google had in België in september 2022 maar liefst 92,28% van het marktaandeel, volgens de cijfers van statscounter - GlobalStats. Toch is Google niet de enige zoekmachine. Hieronder zie je een overzicht van andere spelers en hun aandeel in ons land:

  • bing: 5,59%
  • Yahoo!: 0,76%
  • Ecosia: 0,57%
  • DuckDuckGo: 0,56%

Bing is het bekende zoekalternatief van Microsoft. Maar, iets wat je misschien nog niet wist, is dat Yahoo!, Ecosia en DuckDuckGo achterliggend gedreven zijn door bing-zoekresultaten. De 'kleinere' zoekmachines hebben ook vaak een andere invalshoek als onderneming achter de technologie. Zo focust DuckDuckGo op de privacy van de gebruiker en plant Ecosia bomen met de inkomsten uit zoekadvertenties!

3. Waarom is SEO belangrijk?

Zorgen dat jouw website gevonden wordt, is natuurlijk de basis. Hoog scoren in de lijst met organische zoekresultaten dat betekent meer zichtbaarheid en dus meer bezoekers. Als je dan ook nog kwalitatieve content aanbiedt, gericht op de intentie van de gebruikers, dan leidt dit ook tot meer conversies. Kliks op organische links zijn ook gratis! Dit allemaal zorgt ervoor dat SEO een zeer aantrekkelijke investering is, die jarenlang blijft opbrengen.

Een onderneming die kiest om zich in te zetten voor zoekmachine optimalisatie, is ook een onderneming die kiest om de doelgroep op best mogelijk manier te voorzien van de meest relevante informatie, via een vertrouwde verbinding en met een aangename gebruikservaring op het medium die de bezoeker voor handen heeft. En dat is uiteindelijk ook het soort onderneming waar jouw potentiële klanten graag producten of diensten van aankopen!

4. Dus, hoe kan je hoog scoren in Google?

Dat is een structureel proces, waar je best een strategische en consistente aanpak voor uitstippeld en wat heel vaak aan seo-specialisten wordt uitbesteed. Die brengen de nodige kennis en expertise aan tafel om zoekmachine optimalisatie efficient en effectief te laten verlopen. Concreet zijn er 4 pijlers waarop een SEO-succes wordt gebouwd:

Strategie en zoekwoordenonderzoek

Dit is waar je gaat beslissen op welke zoekwoorden je gaat inzetten. Het is een proces van onderzoek en analyse naar het zoekgedrag van de doelgroep in functie van het merk, de producten of diensten die jouw onderneming aanbiedt. De zoekwoorden die naarboven komen, worden onderzocht op volume, competitiviteit en meer. Zo kunnen opportuniteiten ontdekt worden, niet alleen voor SEO, maar ook voor de bredere marketingstrategie.

Zoekwoorden kan je opdelen volgens search intent, waarvan er 4 types zijn:

  • Informational: de gebruiker is op zoek naar informatie of wil meer te weten komen over een bepaald onderwerp;
  • Navigational: deze zoekwoorden worden gebruikt om op een bepaalde website of webpagina te belanden;
  • Transactional: de gebruiker is klaar om te kopen, een transactie uit te voeren dus, en zoekt een plaats om dit te doen;
  • Commercial: dit is een gebruiker die bereid is om te kopen, maar met de zoekwoorden eerst nog meer informatie probeert te verzamelen.

Beantwoorden aan de search intent van de gebruiker is waar het bij Google uiteindelijk om draait. Dus hoe beter je search intent begrijpt, hoe beter je het kan inzetten in jouw  en SEO en content marketing. Zorgen dat je met jouw merk consistent gevonden wordt voor die verschillende zoekintenties én er ook aan beantwoorden, dat schept vertrouwen bij jouw bezoekers. En die vertrouwensband is belangrijk om van bezoeker naar klant te kunnen bewegen.

Technische optimalisatie

Bij technische SEO ligt de focus op een website bouwen en optimaliseren die vlot gecrawled, gerendered en geïndexeerd kan worden door zoekmachines. Maar het is niet alleen de bedoeling om de spiders tevreden met technische optimalisaties. Ook voor de gebruikerservaring (of user experience, UX) zijn hier een aantal taken weggelegd:

  • Core Web Vitals: een aantal parameters met betrekking tot de (laad)snelheid van een webpagina;
  • HTTPS: een connectie die ervoor zorgt dat het uitwisselen van gegevens tussen browser en server veilig gebeurt;
  • Mobile friendliness: hoe gebruiksvriendelijk een website is op mobiele toestellen.

Hoewel deze kant van zoekmachine optimalisatie niet genegeerd mag worden, maakt technische SEO vooral de weg vrij voor de zwaargewichten: content en links.

On-page optimalisatie

Deze pijler houdt zich bezig met de verschillende elementen die zich óp de pagina's van jouw website bevinden. En in tegenstelling tot eerdere periodes in SEO, gaat dit niet meer over bepaalde zoekwoorden zoveel mogelijk herhalen op een pagina, om er zo hoog voor te ranken. On-page SEO heeft als doel de vooropgestelde content topics, zoekwoorden en zoekintenties te ondersteunen op een manier die hoogst relevant is voor de gebruiker en de crawlers. Belangrijk items voor on-page optimalisatie zijn:

  • Kwalitieve content;
  • Pagina URL's;
  • Paginatitels;
  • Headers tags (H1 - H6)
  • Meta Descriptions
  • Image Alt-text

Er is ook wel overlap bij bepaalde factoren. Zo zal de user experience en de snelheid van een pagina zowel voor on-page als voor technische SEO belangrijk zijn.

Off-page optimalisatie

Voor off-page SEO wordt gekeken naar de verschillende activiteiten die zich buiten jouw website afspelen. Dit wordt vaak met 'linkbuilding' in één adem genoemd. Linkbuilding is het proces van backlinks opbouwen die van een andere website of domein naar jouw domein wijzen, bv. naar een webpagina, content piece, blogpost, etc. Die links hebben een belangrijke impact op jouw positie in de zoekresultaten. Daar werd vroeger, in 'black hat' SEO tijden misbruik van gemaakt, want alleen kwantiteit telde. Gelukkig is link kwaliteit ondertussen ook van tel.

Maar er is meer dan alleen backlinks verzamelen bij off-page optimalisatie. Zo kan je ook inzetten op content marketing, social media marketing, Google Business en meer.

5. Misvattingen over SEO

Voor je zelf van wal steekt met zoekmachine optimalisatie, of op zoek gaat naar een SEO expert, is het belangrijk om volgende misvattingen los te laten. Het zal je helpen om realitische doelen te stellen en SEO de juiste plaats te geven binnen jouw online marketingstrategie.

#1 - "Hier kan ik snel mee scoren op Google"

In een digitale wereld waar alles vrij snel beschikbaar is, wordt vaak ook van SEO verwacht dat het meteen resultaten oplevert. Maar dat is niet zo. Optimaliseren voor zoekmachines is niet hetzelfde als adverteren op zoekmachines, waar je met een doordachte campagne vrij snel clicks ziet binnenkomen.

Het valt moeilijk te voorspellen hoe lang het duurt vooraleer je resultaten mag verwachten van een optimalisatie-traject, maar hou er een gezonde verwachting van 4 à 6 maand op na. Het kan zowel sneller als trager verlopen omdat er best wat factoren zijn om rekening te houden:

#2 - "Ben ik er dan nu klaar mee?"

SEO is een continue proces van analyse, creatie en optimalisatie over verschillende domeinen. En deze domein zijn op zichzelf onderheven aan verandering: de technologie waarop zoekmachines zoals Google gebouwd zijn, de technologie waarmee je website gebouwd is, het algoritme waarmee zoekmachines een rangschikking opstellen, de manier waarop internetgebruikers op zoek gaan naar informatie, etc. Ook de markt waarin je actief bent, is constant aan het evolueren. Net daarom kan je niet even 'stevig inzetten' op SEO en het dan laten begaan, met de verwachting om duurzame resultaten te behalen.

Hoe werkt SEO? Een praktisch overzicht.

Kan uren doorgaan over B2B marketing strategie, content, SEO en Linkedin Ads voor tech bedrijven.

Door op “Accepteren” te drukken, ga je akkoord met het gebruik van cookies op deze website. Deze cookies worden ingezet om de performantie van deze website en de ervaring van de gebruiker te verbeteren, data te kunnen analyseren en onze eigen marketing te optimaliseren. Lees onze Privacy Policy voor meer informatie.